For å gi deg den beste opplevelsen, brukes informasjonskapsler på dette nettstedet. Finn ut mer her.
Sign up - Contact
Nyhetsbrev - Kontakt
Other Websites
Sign up - Contact
Nyhetsbrev - Kontakt
Velkommen til reiseruteplanleggeren. Du kan bruke dette verktøyet for å lage din egen reise, eller velge fra et spennende utvalg med spesielt utvalgte turer.
For å lage din egen reiserute, klikk for å legge noe til i reiserutekurven din.
Som reisende på Telemarkskanalen vil du få oppleve et levende kulturminne som har beholdt preget fra forrige århundre. Her finnes smale elver og store innsjøer, sluser med fine steinmurte vegger, de opprinnelige støpejerns innretninger for manøvrering av sluseportene, gamle slusevokterboliger, vaktstuer, vakre parker og gamle brygger.
Vil du reise med en av kanalbåtene er det lagt til rette for å kombinere med buss og det er flere muligheter for overnatting. Sesongen strekker seg fra midt i mai til midt i september.
Reiser du med fritidsbåt er sluseanleggene åpne for slusing fra slutten av juni til midt i august.
MS Erik er en gammel slepebåt som i mange år ble brukt til tømmerslep i Telemarkskanalen og på vannene i Telemark. I dag er MS Erik vertskap for selskaper og charterturer i skjærgården og Telemarkskanalen!
Ombord i M/S Victoria kan dere senke skulderne og nyte den fantastiske naturen fra orkesterplass på dekket til kanaldronningen, som kjenner hver sluse og hver minste vik på den 105 km lange Telemarkskanalen fra Skien til Dalen.
M/S Telemarken ble bygget ved Västerviks nya varv i Sverige i 1951 og var en av båtene i Stockholms skjærgård.
Ei reise på Telemarkskanalen ombord i M/S Henrik Ibsen er ein unik kulturhistorisk segltur gjennom spektakulær norsk natur og fantastiske sluseanlegg, sett på som verdas åttande underverk då dei blei hogge inn i fjellet på slutten av 1800-tallet.
M/S Skarsfos ble bygget på Fevig Jernstøberi i 1908, fraktet i deler til Tinnsjøen i Telemark. Her ble den klinket sammen og sjøsatt. Siden har den gått i tjeneste for Norsk Hydro fram til 1983 under det lokale kallenavnet «Den Sorte Sliter».
Ombord i M/S Victoria kan dere senke skulderne og nyte den fantastiske naturen fra orkesterplass på dekket til kanaldronningen, som kjenner hver sluse og hver minste vik på den 105 km lange Telemarkskanalen fra Skien til Dalen.
Ei reise på Telemarkskanalen ombord i M/S Henrik Ibsen er ein unik kulturhistorisk segltur gjennom spektakulær norsk natur og fantastiske sluseanlegg, sett på som verdas åttande underverk då dei blei hogge inn i fjellet på slutten av 1800-tallet.
MS Erik er en gammel slepebåt som i mange år ble brukt til tømmerslep i Telemarkskanalen og på vannene i Telemark. I dag er MS Erik vertskap for selskaper og charterturer i skjærgården og Telemarkskanalen!
M/S Skarsfos ble bygget på Fevig Jernstøberi i 1908, fraktet i deler til Tinnsjøen i Telemark. Her ble den klinket sammen og sjøsatt. Siden har den gått i tjeneste for Norsk Hydro fram til 1983 under det lokale kallenavnet «Den Sorte Sliter».
M/S Telemarken ble bygget ved Västerviks nya varv i Sverige i 1951 og var en av båtene i Stockholms skjærgård.
Eidsfoss sluser er det andre sluseanlegget i Bandak-Norsjøkanalen og har to kamre. Likevel er løftehøyden på hele 10 meter. Det første kammeret i Eidsfoss har den største løftehøyden av alle slusekamrene i kanalen.
Ulefoss sluser er det første sluseanlegget i Bandak-Norsjøkanalen. Denne delen av Telemarkskanalen stod ferdig i 1892. Alle de seks sluseanlegga i Bandak-Norsjøkanalen ligger i Nome kommune.
Vrangfoss har fått navnet sitt fordi fossen var stri, og det var vanskelig å fløte tømmer her. Her er det fem slusekamre med en samlet løftehøyde på 23 meter.
Løveid sluser stod ferdig i 1861 og var en del av Norsjø-Skienkanalen, den eldste delen av Telemarkskanalen.
Kjeldal sluse ble bygget som en del av Bandak-Norsjøkanalen og sto ferdig i 1892.
Skien sluse har ett kammer, og løftehøyden er 5 meter. Over kanalen er det ei klaffebru som heises opp når høye båter eller båter med mast seiler gjennom slusa.
Hogga sluser har to kamre som løfter båten sju meter, fra 65 m.o.h. til 72 m.o.h. Det er 64 km igjen til Dalen. Fra Skien har båten seilt 41 km. I Hogga står det ei gulmalt vaktbu lik den vi finner i Vrangfoss.
Lunde sluse er et trafikknutepunkt i vassdraget. Her møtes kanalbåtene i høysesongen. I løpet av en snau time sluser tre båter opp og ned.
Hogga sluser har to kamre som løfter båten sju meter, fra 65 m.o.h. til 72 m.o.h. Det er 64 km igjen til Dalen. Fra Skien har båten seilt 41 km. I Hogga står det ei gulmalt vaktbu lik den vi finner i Vrangfoss.
Ulefoss sluser er det første sluseanlegget i Bandak-Norsjøkanalen. Denne delen av Telemarkskanalen stod ferdig i 1892. Alle de seks sluseanlegga i Bandak-Norsjøkanalen ligger i Nome kommune.
Kjeldal sluse ble bygget som en del av Bandak-Norsjøkanalen og sto ferdig i 1892.
Vrangfoss har fått navnet sitt fordi fossen var stri, og det var vanskelig å fløte tømmer her. Her er det fem slusekamre med en samlet løftehøyde på 23 meter.
Skien sluse har ett kammer, og løftehøyden er 5 meter. Over kanalen er det ei klaffebru som heises opp når høye båter eller båter med mast seiler gjennom slusa.
Eidsfoss sluser er det andre sluseanlegget i Bandak-Norsjøkanalen og har to kamre. Likevel er løftehøyden på hele 10 meter. Det første kammeret i Eidsfoss har den største løftehøyden av alle slusekamrene i kanalen.
Løveid sluser stod ferdig i 1861 og var en del av Norsjø-Skienkanalen, den eldste delen av Telemarkskanalen.
Lunde sluse er et trafikknutepunkt i vassdraget. Her møtes kanalbåtene i høysesongen. I løpet av en snau time sluser tre båter opp og ned.